Vissa tycker att gräset alltid är grönare på andra sidan. De väljer att fokusera på det som ligger utanför sin egen kontroll och påverkan. De förklarar sina resultat utifrån yttre omständigheter såsom att konkurrenter har bättre produkter, att kunderna inte förstår vad de behöver, att medarbetarna inte gör det de borde eller att marknaden är för dålig. De väljer att bli ett offer för omvärlden.

Andra vet att det finns saker som ligger utanför vår kontroll, men väljer istället att lägga sin energi på det som de själva direkt kan påverka – och som de kan göra någonting åt.

De förstår att slutresultatet inte är något de fullt ut direkt kan påverka helt själva. Däremot är de medvetna om att det som ligger bakom resultatet – det de gör – är något de direkt kan påverka. Och något de själva även kan ta kontroll över. Vårt agerande är något vi kontinuerligt kan förbättra och utveckla, varje dag. Och om vi blir bättre på det vi gör, och hur vi gör det, kommer det leda till bättre resultat och ännu grönare gräs. Och som bonus vi blir också mycket roligare att jobba tillsammans med.