Efter att ha tagit del av George Lands forskning kring kreativitet från 1960-talet och framåt är det lätt att först bli lite nedslagen.

Varför? Jo, forskningen visar att både skola och arbetsliv formar det kreativa barnet till att inte vara kreativt.

Bakgrunden till forskningen var att NASA ville ha ett test för att hitta de mest kreativa medarbetarna, så att man kunde förbättra sin förmåga att vara innovativ.

Testet handlade om att komma med nya lösningar på problem. Det fungerade bra, man kunde verkligen hitta de mest kreativa medarbetarna, men man visste väldigt lite om var kreativiteten kommer ifrån. Är den medfödd hos vissa individer eller är den inlärd och baserat på erfarenhet? Eftersom testet var enkelt bestämde man sig helt enkelt för att undersöka detta på 1.600 barn i femårsåldern!

Resultatet var häpnadsväckande för forskningsteamet:

  • 98% av 5-åringarna hamnade i kategorin “kreativa genier”.

Land bestämde sig för att upprepa undersökningen när barnen var 10 och 15 år gamla och fick då dessa resultat:

  • Bland 10-åringarna hamnade endast 30% i kategorin “kreativa genier”
  • Bland 15-åringarna var andelen “kreativa genier” nere i 12%

Testet har sedan dess använts på hundratusentals vuxna människor och resultatet är då att så få som 2% finns i kategorin “kreativa genier”. Lite överdrivet kan man säga att vi utvecklas till människor som gör som de alltid har gjort eller som andra säger att de ska göra!

På psykologspråk har vi utvecklat vårt konvergenta tänkande på bekostnad av det divergenta. Det divergenta tänkandet står för fantasin, där vi genererar nya möjligheter. Gaspedalen. Det konvergenta är där vi värderar, testar, kritiserar, censurerar och fattar beslut. Bromsen.

Som tur är går det faktiskt att göra något åt detta nedslående faktum. Genom att träna på att använda det divergenta tänkandet, helst varje dag, kan vi alla komma tillbaka till nivån “kreativt geni” igen och därmed vara innovativa på jobbet och i privatlivet. Sen är det också så att när vi drömmer är det divergenta tänkandet aktivt fullt ut. Då slår inte bromsen till och värderar eller censurerar vår fantasi.

Men hur tränar man då? Det finns förstås massor med kreativitetsövningar på internet, men ett enkelt sätt som George Land själv tipsar om är att börja med att komma på 25 nya idéer om hur man kan förbättra en vanlig gaffel och att när man gör det tillåta sig att verkligen tänka fritt.

Så träna på gaffeln – och bli en innovatör!