Vår inställning till utveckling, lärande och framgång har stor betydelse för vår prestation. Psykologiprofessor Carol Dweck från Stanford University skiljer på det som hon kallar för fixed mindset och growth mindset. Fixed mindset innebär att tro att framgång baseras på medfödda förmågor, medan growth mindset innebär att anse att framgång kommer från hårt arbete och träning.

Personer med fixed mindset tenderar att fokusera på att dokumentera och bevisa sina förmågor istället för att utveckla dem. Skillnaden i inställning visar sig även genom att de med growth mindset fortsätter att träna och utvecklas även när det blir motgångar på vägen. De med growth mindset är mer benägna att vilja ha, och ta till sig, feedback i syfte att lära sig och förbättras. Och framförallt – personer med growth mindset presterar bättre än de med fixed mindset – och jag gissar att de även har mycket roligare på vägen.

Även Florida State Universitys professor Anders Ericsson har genom sin världsledande forskning visat att framgång inte är genetiskt. Enligt Ericssons har alla genetiska förutsättningar att bli toppresterare. Det handlar bara om att träna tillräckligt mycket, minst 10 000 timmar, och att träna på rätt sätt.

Ericsson och hans kollegor har sedan 70-talet studerat begåvningar inom olika områden. Allt ifrån fotboll, balett till fiolspelande. Bortsett från vissa fysiska egenskaper, som att det är svårt att bli bäst i basket om man är kort, menar Ericsson att det inte finns några tydliga vetenskapliga bevis för att sk talang är något medfött. ”Tittar vi på den forskning som redan gjorts så finns det inga belägg för att det är celltyper som andra människor inte kan utveckla”, säger Ericsson. Innebär det att alla kan bli världsmästare? Nej troligen inte, men poängen är att det inte går att avgöra på förhand.

Har du ett mindset som hjälper dig till utveckling, lärande och framgång?

Källor:

  • Dweck, C. S. (2006). Mindset: The new psychology of success. New York: Random House.
  • Ericsson, K. A.; Krampe, R. T.; Tesch-Römer, C. (1993). The role of deliberate practice in the acquisition of expert performance. Psychological Review, Vol 100(3), Jul 1993, 363-406.