Att ta fram en ny strategi räcker tyvärr inte långt. För att få full utväxling av strategin behöver både beteenden och mindset förändras. Dvs vi behöver skifta hur verksamheten tänker och agerar. Det räcker inte att köpa ett träningskort för att komma i form, utan det är träningen som kommer göra skillnaden. Det är precis samma sak för förändringsarbeten. Studier visar att så få som 12 % av förändringsarbeten uppnår de förväntade resultaten.

Naturligtvis är det helt fundamentalt att tydliggöra riktningen och strategin för förändringsarbetet. Liksom att även säkerställa nödvändiga processer och strukturer. Fast roten till problemet att så få som 1 av 8 förändringsarbeten lyckas handlar om implementeringen – och då specifikt den beteendemässiga dimensionen i implementeringen. Många gånger saknas en plan avseende förändring av beteenden, både relaterat till chefernas och medarbetarnas nya beteenden.

Den enda form av förändring är beteendeförändring. Samtidigt är det viktigt att vara klar över att i ett förändringsarbete är det endast ett fåtal beteenden som står för huvuddelen av resultatförbättringen. Dessa nyckelbeteenden behöver konkretiseras och tydliggöras. Svepande begrepp som “vi ska vara kundcentrerade” eller “vi jobbar proaktivt” skapar stora tolkningsutrymmen och driver ingen effektivitet utan riskerar snarare att skapa konflikter till andra beteenden.

Det är först när beteendeförändring kommit på plats som vi kan säga att förändringen har genomförts. Och det är först då vi på riktigt kan uppnå de förväntade resultatförbättringarna.