Behovet av ny kompetens är fokus i ny rapport

De viktigaste kompetenserna i alla yrkesroller kommer att förändras med i genomsnitt 35% mellan 2015 och 2020. Detta slår World Economic Forum fast i sin ”Future of Jobs Report” som presenterades i Davos nu i januari (länk till rapporten).

De HR-direktörer för ledande globala arbetsgivare, som bidragit till rapporten, anser alltså att mer än 1/3 av de kompetenser som kommer att vara nyckelkompetenser år 2020 är kompetenser som i dagsläget inte bedöms som avgörande.

Som exempel kan nämnas branschen Financial Services, där de kognitiva egenskaperna (exempelvis flexibilitet, kreativitet och visualisering) kommer att vara betydligt viktigare för många yrkesroller än idag.

Ett annat exempel är Healthcare, där behovet av det man kallar processkompetenser (aktivt lyssnande, kritiskt tänkande, etc.) kommer att öka lika dramatiskt.

HR har en nyckelroll i denna förändring

För mig innebär detta att varje organisation står inför en transformation, oavsett om man är medveten om den eller inte. Exakt vad transformationen kommer att innebära skiljer sig från organisation till organisation och från yrkesroll till yrkesroll, men en sak är säker: Alla företag har ett jobb att göra när det gäller att analysera vad förändringen innebär för dem.

Vilka kompetenser kommer att stå i centrum för er om några år och hur stor förändring innebär det framöver? Handlar den om att utveckla nyckelkompetenser på individnivå eller om att lyfta fram och utveckla nyckelbeteenden och därmed utveckla organisationens totala kompetens och prestation?

Det finns många vägar att gå, beroende på var ni befinner er idag, men HR har en nyckelroll i att ta ansvar för och driva denna förflyttning. Strategisk nyrekrytering kommer delvis att ”lösa problemet”, men det  handlar kanske ännu mer om att se nödvändigheten i att leva i förändring.

Att kontinuerligt förändra synen på ledarskap och medarbetarskap, på kompetensutveckling och nyckelbeteenden blir en förutsättning för överlevnad.