Att lyssna är enkelt, men att verkligen lyssna är en kompetens. Vi tar lyssnandet för givet och vi försummar att fördjupa oss i vad lyssnande verkligen är, därför att vi är mer intresserade av att tala. Kent Adelmann, som är professor på Malmö högskola och docent i didaktiskt lyssnande understryker att det stor skillnad mellan att höra och att lyssna. ”Hörsel är en fysisk process. Lyssnande är en mental process, som handlar om förståelse. Du måste träna konsten att lyssna på samma sätt som du tränar dig i att läsa. Och kommunikation handlar lika mycket om lyssnande som om talande”. Trots detta genomförs det betydligt mera träning i att tala än att lyssna. Vi har ett arbete att göra.
Olika nivåer av lyssnande
Det finns olika nivåer av lyssnande, ibland beskrivs tre nivåer och ibland ända upp till sex eller sju nivåer. Här beskrivs fyra olika nivåer av lyssnande. Nivåerna skiftar utifrån vilken uppmärksamhet och nyfikenhet vi lyckas uppbåda i situationen.
- Icke-lyssnande På den första nivån görs ingen ansträngning av att höra vad den andre personen säger. Här är lyssnaren upptagen med annat och ägnar sin uppmärksamhet åt det. En person som befinner sig på denna nivå kännetecknas av att ofta avbryta, ge respons på fel ställen, att upprepade gånger behöver fråga vad du nyss har sagt eller att inte ge dig någon respons alls.
- Marginellt lyssnande På denna nivå tar lyssnaren in orden, men lyssnarens inre dialog och bilder är starkare än berättelsen den hör. Lyssnaren hör, men filtrerar orden genom sina perspektiv och erfarenheter. Här är alltså lyssnaren upptagen med sina egna inre tankar och det är lätt hänt att tankarna svävar iväg. Inte ovanligt går uppmärksamheten till något liknande lyssnaren själv varit med om och på att förbereda egna svar och lösningar. Denna nivå är riskfylld då talaren tror lyssnaren hänger med.
- Värderat lyssnande Här har lyssnarens uppmärksamhet och fokus ökat och lyssnaren försöker aktivt att förstå. Här ställer lyssnaren följdfrågor för att fördjupa. Dock lyssnar hen endast ”logiskt” på talaren utifrån ordens innehåll, d v s lyssnaren är här bra på att tolka den verbala delen, men brister i den grundläggande förståelsen som kommer av att ta in röst, känslor och kroppsspråk. På denna nivå tror lyssnaren att den förstår talaren, men talaren känner sig inte uppriktigt förstådd.
- Aktivt lyssnande Detta är den mest kraftfulla nivån av lyssnande, men också den mest ansträngande eftersom den förutsätter koncentration och uppmärksamhet både mentalt och känslomässigt. Här lyssnar vi och är närvarande med alla våra sinnen, vi har helt pausat vår egna tankar, tolkningar och känslor. Hela uppmärksamheten ligger på talaren och det den berättar. Vi blir involverade, engagerade, ställer frågor och vill veta mer. Här lever vi oss även in i det som är outtalat som sinnesstämningar, tonfall, ansiktsuttryck, kroppsspråk, ja allt som talaren förmedlar. Att lyssna aktivt handlar om att sätta sig i talarens skor, och samtidigt ge verbal- och icke-verbal återkoppling om att informationen tas in.
Det finns en underliggande värdering, d v s ett ”bättre” och ett ”sämre” lyssnande i dessa nivåer, men med det sagt är budskapet inte att vi alltid skall lyssna aktivt. Lyssnandet skall anpassas efter vad som är bäst för situationen. Generellt kan dock sägas att vi markant behöver öka graden av aktivt lyssnande på varandra.
Vad är nyttan och vad uppnår vi med aktivt lyssnande?
En av ”grundarna” till aktivt eller empatisk lyssnande, Carl Rodgers, beskriver nyttan och vad vi uppnår bäst:
- ”Active listening is an important way to bring about changes in people. Despite the popular notion that listening is a passive approach, clinical and research evidence clearly shows that sensitive listening is a most effective agent for individual personality change and group development. Listening brings about changes in peoples’ attitudes toward themselves and others; it also brings about changes in their basic values and personal philosophy. People who have been listened to in this new and special way become more emotionally mature, more open to their experiences, less defensive, more democratic, and less authoritarian.
- When people are listened to sensitively, they tend to listen to themselves with more care and to make clear exactly what they are feeling and thinking. Group members tend to listen more to each other, to become less argumentative, more ready to incorporate other points of view. Because listening reduces the threat of having one’s ideas criticized, the person is better able to see them for what they are and is more likely to feel that his contributions are worthwhile.
- Not the least important result of listening is the change that takes place within the listener himself. Besides providing more information than any other activity, listening builds deep, positive relationships and tends to alter constructively the attitudes of the listener. Listening is a growth experience.”