Den första utmaningen handlar om kontrollen över värdeskapandet. Idag skapas en stor del av värdet i t.ex. kundmöten, rådgivning, analyser och varumärke. Detta är värden som skapas genom den enskilde medarbetarens agerande. Ett agerande som medarbetaren själv kontrollerar och beslutar om ifall man ska göra eller inte. Varje timme, varje kundmöte. För första gången har kontrollen över värdeskapandet i företaget flyttat ut från styrelserummet till ”golvet” och den enskilde medarbetaren.

Den andra stora utmaningen företag och organisationer möter är en allt för stor variation i prestation. Prestationen hos de 20 % bästa är avsevärt mycket högre än hos övriga 80 %.  Detta skapar en allt för stor variationskostnad. Men det är också i variationen som en stor potential ligger. Det finns ingen naturlag som säger att prestationsvariationen ska se ut precis på det sätt den gör idag.

Det som skiljer högpresterarna från medelpresterarna är vad de gör, deras agerande. Om medelpresterarna också agerar som högpresterarna kommer vi minska variationen och lyfta prestationen. Det är stor skillnad på att förbättra prestationen med låt oss säga 5 % på den stora massan medelpresterare som utgör 70 % av medarbetarna mot att endast förbättra de redan bästa. När vi slutar med säljtävlingar och annat som endast driver de redan drivna och istället sätter fokus på medelpresterarna så ger det en mycket stor hävstång på resultatet.

Den tredje utmaningen är ofta chefens utmaning. Hur ska jag få mina medarbetare motiverade? Svaret är lika enkelt som det är svårt. Sluta motivera dem! Den motivation som driver prestation i dagens arbeten kommer inifrån. Det är inget chefen kan ”ge” medarbetaren. Ofta försöker vi få medarbetarna motiverade genom säljtävlingar, belöningar eller en klapp på axeln. Det är inte dåligt men det svarar inte mot behovet med inre belöningar.

Vilka de fyra inre belöningar är kan du läsa i en annan insikt – Fyra inre belöningar som skapar motivation (Länk)

Vilka utmaningar har du i din organisation?