Att vara chef kan ofta vara frustrerande. De flesta är mellanchefer med krav både uppifrån och från medarbetarna. Många upplever sig klämda mittemellan ledningens krav på resultat och medarbetarnas förväntningar på att vara en ”sjysst” chef. Och mitt i allt detta så ”gör de inte som jag säger”. Men det finns en enkel förklaring till det som jag strax ska återkomma till.

På Drive Management så har vi genom åren träffat hundratals chefer som beskriver hur de gång efter gång informerar och ger instruktioner till medarbetare men ändå får de inte det resultat de förväntar sig.  Självklart. Det ligger nånting i talesättet ”Barn gör inte som du säger utan hur du gör”.

Du kanske känner igen begrepp som KBT (Kognitiv beteendeterapi) och OBM (Organizational Behaviour Management)? De bygger på den så kallade ABC modellen. B står för beteende. Före det kommer A som står för aktiverare. Exempel på aktiverare är information, instruktioner, utbildning. C i ABC modellen står för konsekvens (Consequence på Engelska därav C:et). Konsekvens inträffar efter beteendet, som tex att få beröm eller att se effekten av det man gjort.

Så vad har detta med att de inte ”gör som jag säger” kanske du undrar. När ”du säger” är det en aktiverare (A). Problemet med aktiverare är att de är relativt dåliga på att driva beteenden. Kopplat till ABC modellen brukar man säga att beteende drivs till 20% av aktiverare och till 80% av konsekvens. Så när medarbetarna inte ”gör som du säger” fundera då på vilka konsekvenser som finns på plats för att driva beteendet och vilka som motverkar beteendet.

”Kultur” brukar vara utmanande att förändra, utifrån ABC modellen kan man förstå det som att det finns en rad ”konsekvensstrukturer” i befintlig kultur som motverkar förändringen. Till exempel blir man ofta ifrågasatt av kollegor – vilket för de flesta är en negativ konsekvens.

Hur gör man då? Ett sätt är att identifiera och analysera befintliga konsekvensstrukturer för att få ”fatt i” nuläget. Utifrån det kan du sedan på ett strukturerat sätt införa positiva konsekvenser som är i linje med det du vill och driver det beteende som du önskar.

PS. Positiva konsekvenser funkar ca 4 ggr bättre än negativa

 

Läs gärna mer i vår artikel “Abc för att lyckas med förändring” som du hittar i vår Kunskapsbank